Friday, September 26, 2008

Talqin di kamar suluk!

..sedang Wak beriadah dengan memulangkan segala puji-pujian kepadaNya tiba-tiba wak kepanasan. Apabila mata dibuka, Wak tidak dapat melihat kerana seluruh kamar wak menjadi terang. Ada cahaya yang terlalu terang menyilau hingga Wak tak mampu melihat apa-apa..(anehnya kita selalu memerlukan cahaya untuk melihat)



"Siapa Tuhan Kamu?"

suara itu...entah siapa..tapi Wak dapat rasa ia datang dari "diri " Wak sendiri..tapi bukan dari mulut tapi dari Wak tapi bukan dari sebarang bunyi yang bisa Wak keluarkan..

tapi dari Wak!



"Siapa Tuhan Kamu?"..Wak mahu menjawabnya tapi mulut tak mampu bersuara..panas makin menggigit..ingatan tiba-tiba makin pudar terhadap "nama" itu..bagaimana hendak menjawab?



"Aku selalu lihat kau menyebut nama itu..beribu-ribu dengan tasbihmu, mengapa hari ini kau tidak mampu menjawabnya?"



Wak kumpulkan ingatan yang entah kenapa menjadi lemah...bayangan tulisan huruf kalimah namaNya terlintas di hadapan Wak..Ya! Wak dapat mengecam tulisan bernama itu...tetapi ah!! ia perlahan-lahan berkecai dan hilang!



"Apa yang kau sebutkan selama ini?"



entah! wak tak tahu..Wak selalu menyebut nama itu dengan bantuan suara dan huruf.ya! Alif Lam Lam Ha!

Tapi itu huruf! Bagaimana bisa wak jelaskan kepada sang suara itu siapa Tuhan Wak kalau suara dan huruf sudah tidak diperlukan lagi?

Bagaimana bahasa hendak digunakan?

Hendak menunjukkan namanya dengan sebutan, huruf dan suara tiada lagi...

hendak mengecam dzat yang dikatakan wujud, Wak tak bisa melihat maujudnya! Wak tak mampu menghuraikan "rupa" dan "wajahNya"!

Hendak membayangkan bagaimana sifatnya Wak tak dapat menggapainya!

Hendak menghuraikan afa'alNya Wak tidak mengenal lagi..



Ya! Wak bagai melihat bayang selama ini tapi tak bisa menangkap dan memeluk bayang itu..Wak cukup pandai bercerita tentangnya tetapi Wak belum dapat membuka pintuNya!

Walhal pintuNya mana pernah tertutup.......



Cahaya itu pergi dan enggan menyoal lagi kerana Wak sudah gagal soalan pertama!

Panas tadi masih terasa bagai menyiat kulit-kulit ini......

8 comments:

niche said...

salam wak,

apakah bgtu ya wak, meskipun 'menyebut' namaNya berulang kali dalam jangkamasa yg lama pun tidak mampu 'menzahirkan' AKU itu???

mohon maaf wak.....

Mogen Ali Rico said...

Salam Wak..

Selamat menyambut Bulan Syawal..Ada sedih dalam gembira..Dalam sibuk merayakan kemenangan jgn dilupa mereka juga turut merayakannya..kerana janji takkan engkar..sedangkan mereka engkar hanya sekali namun kita??

Salam Syawal & Maaf zahir dan batin

Unknown said...

Bukankah bila ketemui diri akan menemui pula yang haq. bila menemui yang haq maka hancurlah diri. jadi di manakah kita wak? kita yang "akukan"?

Di alam sana nanti apakah kita akan bercakap menggunakan suara, melihat menggunakan mata dan mendengar menggunakan telinga sedangkan semua pancaindera itu adalah saksi?

Harimau-Menaip said...

Selamat Hari Raya Tuan. Hati-hati bila main mercun.

matcomot said...

selamat hari raya waakk!!!
maaf zahir batin

Anonymous said...

salam perkenalan wak
supaya dapat membantu dalam pencarian saya ni

Term Papers said...

It's always nice when you can not only be informed, but also entertained! I'm sure you had fun writing this article. Excellent entry! I'm been looking for topics as interesting as this. Looking forward to your next post.

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.