Friday, August 29, 2008

bertemu dewi ratna ratu indera di gunung suralaya (Part 4)

...bersambung dari Part 3

Wak pulang ke kamar untuk menukar sarung. Seketika Wak merenung ke dalam cermin muka yang retak seribu dan sumbing bingkainya...

Wak senyum dan imej Wak di cermin juga tersenyum..
Wak pegang pipi Wak dan imej Wak turut sama berbuat demikian..
Imej itu menurut saja apa yang Wak lakukan..
Mengapa "dia" di dalam cermin tidak membantah dan menurut saja perlakuan Wak..
Apakah itu "diri" Wak sebenarnya? Macam sama tetapi tidak....tangan kanan Wak adalah tangan kiri "dia" dan tangan kiri wak adalah tangan kanan "dia"...
tapi tidak bergerak "dia" kalau Wak tidak bergerak...
Bagaimana kalau "dia" engkar?

........ Atau bagaimana Wak hendak melihat "dia" jika tiada cermin?
Atau ada cermin tapi kotor dan berdebu?
Tiba-tiba cermin retak seribu berdetak dan terpecah
serpihannya bertaburan memenuhi ruang kamar Wak....
Dan Wak melihat imej Wak semakin banyak terpantul pada setiap serpihan itu!
Terlalu banyak!
...tersenyum!

di balik cermin mimpi
aku melihat engkau
di dalam engkau
aku melihat aku
ternyata kita adalah sama
di arena mimpi yang penuh bermakna
bila bulan bersatu dengan mentari
bayang-bayangku hilang diselubungi kerdip nurani
mencurah kasih
kasih murni
mencurah kasih
di balik cermin cermin mimpi
ada realiti yang tidak kita sedari
hanya KEYAKINAN dapat merestui
HAKIKAT cinta yang sejati
hakikat CINTA yang sejati
dengan tersingkapnya tabir siang
wajah kita jelas terbayang
dan terpecah cermin mimpi
menjadi sinar pelangi!!!

............. bersambung

5 comments:

ku2 said...

perhatilah yang Satu di dalam beribu, dan yg beribu dalam yg Satu.

niche said...

salam wak,

sesungguhnya, beruntunglah stiap insan yg dapat merasakan bersatunya aku di dalam 'AKU' dan meraih 'HAKIKAT CINTA' sang PENCIPTA tanpa hijab lagi, sperti di dalam lagu allahyarham P.Ramlee. 'sperti dunia ini ana yg punya'

apakah aku si kerdil jahil ini mampu meraih 'HAKIKAT CINTA' nan SEJATI tanpa hijab siang atau malam, dalam suka atau duka, dalam sadar atau gila, malah dalam hidup maupun mati!!!

namun, RAHMATNYA jua yg mampu menzahirkan nikmat 'yang tidak nyata kepada nyata'

mohon mf wak
cheers

WAK JONO! said...

dalam aku ada dia
dan dalam dia ada kita ada semuaaaa!!

Term Papers said...

Excellent! You're one of the few people who could pull this off so well.

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.