Tuesday, August 26, 2008

Bertemu Dewi Ratna di Gunung Suralaya! (part 1)

Subuh tadi wak sampai di tanah leluhur ini setelah 9 malam ke Gunung Suralaya, menemui guru wak- Gusti Adipati Timoer yang lama tidak wak datangi..

Malam pertama selepas makan, wak duduk bersantai bersama sang guru...berbicara dengan guru wak bagai pesalah menanti hukuman dari sang hakim..resah lagi menakutkan! pasti bicaranya amat wak nantikan..sementara mata kami disajikan dengan tarian tradisional jawa oleh Dewi Ratna Ratu Indera,perawan yang mengabadikan diri hanya pada kekasihnya yang Esa..persis Rabiatul Adawiyah!..kelihatan cahaya terapung menari-nari di kepalanya bagai mengikut alunan irama gamelan..

kita tak rindu pada siasah dunia
perangkapnya membuat manusia hampa
untuk bertemu impian bukan percuma
mengorbankan yang tersangat kita cinta
bagai yunus dimakan paus
ibrahim tak makan api
bertemu kekasih di malam kudus
luka di badan tak terasa lagi


"Mahu ke mana kalian sesudah mati?" tanya Gusti memulakan soalan cepumasnya.

pukullah rebana jantungku
bersyairlah maulana
aku mabuk hakiki mendengar suaramu
..sayang pada mereka yang tak mengerti
sayang pada hati tertutup mati
bagai sangkar tak berpenghuni
burung berharga terlepas lari

" sesudah dibicarakan di Padang Mahsyar sudah pastinya aku akan ke syurga atau neraka. Aku mahu ke syurga walau kurasa tidak layak,tapi aku tak mampu menahan panas nerakaNya," jawapan selamat coba wak berikan...

"katalah kau ke syurga, sesudah itu ke mana?" soalnya lagi.

"Di sanalah selama-lamanya..kan dalam Al Quran berkata "Dan kekallah mereka itu di dalamnya selama-lamanya!" ujar wak yang pastinya sang adi berbangga kerana anak muridnya ini mampu menghayati ajarannya.

"Selama mana? seribu tahun?" Gusti membunuh dengan soalan itu.

rindu ya maulana
kembali bertemu
hatiku merindukan pemiliknya
rindu ya maulana
kembali bersatu
kembali bersatu dengan kekasih

" Selamanyalah...bukankah hitungan masanya lebih panjang dari masa di buana ini?sehari di bumi pun tidak sama dengan di planet lainnya, apatah lagi kerajaan Abadi!" wak meningkah sambil menjeling Dewi Ratna yang asyik dengan tarian ala Jalaluddin Ar-Rumi!

kita menari bukan sebarang tarian
asalnya dari tanah orang-orang pilihan
bila terdengar masnawi ciptaan maulan
kubunuh nafsu lebur rantainya dari badan
hingga hilang bangga diri
berani hidup berani mati
bagai musafir bertemu janji
ini darwis sudah gila birahi..

"kekal selamanya?"
"ya!kekal" tegas wak.

"kekal itu BAQA'..sifat Dia..bukankah tiada yang kekal melainkan Dia? takkan ada makhluk ciptaannya yang boleh menyamai sifatNya? bukan Tuhanlah Dia! Tiap benda yang baharu sifatnya akan musnah kecuali Dia Sang Pencipta...bagaimana?"

Sang Gusti Adipati Timoer menghembuskan asap kreteknya ke muka wak...wak lemas dan tenggelam!
...bersambung

1 comment:

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.