Tuesday, August 12, 2008

Engkau di Aku!

berfirmanlah akan Sang Kudus:-
"Insan itu RAHSIA dan AKUlah rahsianya! (al insanu sirri, wa ana sirruhu!)

maka itu sebagaimana tuntutan hidup sang insan, perkara pertama dalam hidup ini adalah mengenaliNya dahulu sebelum melangkah lebih dalam, jauh dan tinggi!
"awalluddin makrifatullah- (awal agama mengenal Allah)
Perhatikan firman mula2 tadi... terjadinya kita adalah menanggung rahsia dan di dalam insan itulah adanya DIa!
nak kenal Dia harus kenal diri ini! (wafi' anfusikum afala tufsiruun!)

seperti nak kenal masin- wajib kita cari garam! disimpannya masin itu di sana ..maka kenallah kita akan masin..tanpa garam tiadalah masin dikenali!

wak nak nyanyi lagu Engkau di Aku nyanian Sani Sudin Kopratasa dalam album solonya dahulu- rimba karya!

telah kau simpan
masin di garam
masin di garam masin di garam!
telah kau simpan pahit di jadam
pahit di jadam pahit di jadam
Telah kau simpan
manis di madu
manis di madu manis di madu
Telah kau simpan masin di garam pahit di jadam manis dimadu!
Bagaimana dengan aku?
aku bertanya- bertanya padaMu
Bagaimana dengan Aku?
lalu engkau berbisik
berbisik-berbisik
katamu-katamu
engkau di Aku
Engkau di aku engkau di aku engkau di aku engkau di aku!

4 comments:

matcomot said...

salam wak
tareqat nmpk...hood 2 u
tapi mcm kenal wak ni la.pernah berjumpa.di mana yee

ku2 said...

wak kata tadi "...dan di dalam insan itulah adanya Dia!"
Tidakkah Dia itu tidak bertempat?
apa cite pulak yang Dia di dalam insan?

WAK JONO! said...

mat comot...
memang kau kenal wak... di balik cermin mimpi aku melihat engkau, di dalam engkau aku melihat aku...kau sambunglah seendiri!
bila bulan bersatu dengan mentari bayang2ku hilang diselubungi kerdip nurani!

- ku2:-
haha!! sebab itulah dia kata rahsia! sirrul asrar (rahsia dalam rahsia!) kena baca quran dan tafsir ulang2 kali..kau akan jumpa Dia berfirman sewaktu nak jadikan Adam "..Dan kutiupkan rohKu ke dalam Adam!"...........

WAK JONO! said...

dalam terang Dia sembunyi!