Monday, November 17, 2008

Mencari biarlah di tempat terang!

Hari sudah gelap. Dari jauh kami sudah nampak kelip-kelip api lampu dari rumah Gusti Adipati..Semakin cepat langkah kami atur biarpun badan terasa letih. Ronasina seakan teruja..
sewaktu melintasi rumah Maulana Nasruddin kami dapat melihat dengan jelas dia sedang terbongkok-bongkok mencari sesuatu di ruang tamu rumahnya yang terang benderang itu..
Nama sebenarnya Achmad Kamil Ishaq tetapi sifatnya yang suka memperolok-olokkan kawan-kawan dan bergurau senda membuatkan dia digelar Maulana Nasruddin bersempena dengan nama watak seorang bijak pandai yang popular di Baghdad suatu masa dulu. Namun, Achmad Kamil juga bukan calang-calang manusia- tiada siapa di situ yang dapat menafikan kebijaksanaannya berbicara dalam soal ketuhanan.

Wak : (melaung dengan kuat) Ya Syeikh! Kabare?
Nasruddin : Jonokah? Waraasss!!
Wak : Buat apa tu sehingga terbongkok-bongkok begitu?
Nasruddin : Aku sedang mencari cincin emas milik isteriku yang hilang di tengah laman
sore tadi!
Wak : Hilang di luar mengapa cari di dalam? mana mungkin bisa ketemu?
Nasruddin : Di luar sana gelap..lalu aku berfikir lebih baik mencari di tempat terang saja!

Ronasina ketawa dengan penjelasan tersebut. Barangkali dia faham mesej yang cuba disampaikan..Kalian?
Ah..semakin dekat dengan rumah Adipati semakin berdebar mengingatkan Ratna.

11 comments:

ku2 said...

salam.
betulkah ronasina faham dengan jawapan maulana? atau sekadar ketawa kerna lucunya jawapan itu?
mungkin juga maulana memberi jawapan tersirat kerna hakikatnya Dia memang bersembunyi di dalam terang. Hanya insan kerdil seperti kita yang tak nampak betapa nyatanya Dia lantaran melihat dengan mata kepala. masakan nampak bilamana mata di kepala adalah laksana mata ikan kering @ mata lembu saja.. tak gitu?
... namun yang ingin saya ulas @ musykilkan,
"Ah..semakin dekat dengan rumah Adipati semakin berdebar mengingatkan Ratna."
apakah ratna itu sebagai cermin kepada si Dia? bukan apa, kan wak pernah mnyatakan yang ratna adalah perawan yang mengabadikan diri hanya pada kekasihnya yang Esa. bila wak teringat
kan ratna, berderau darah, persis qais yang majnunkan laila... jawab wak, jangan tak jawab.

Unknown said...

Salam Wak,

Mencari di dalam terang pun tak ketemui inikan pulak meraba di dalam gelap!

moses said...

Salam wak...
Kalau aku nak cari barang yg hilang senang je...pi sembahyang pasti ingat dok tang mana barang tu....
pasal tu aku kata org yg sembahyang mudah jadi ahli nujum hahahaaa,time tu la dia nak ingat apa yg dia lupa selama ke ni....
tapi cerita aku ni tak de kena mengena dgn si nasruddin dlm kisah wak tu...dalam maksud nye tu

Unknown said...

Salam Wak dan sdr. moses.

Ini yang membuatkan saya suka dengan sdr. moses. Kelakar tapi sinis yang tajam!

WAK JONO! said...

Bener..sebab tu moses tersingkir dr gunung suralaya.lawan tokey

Unknown said...

Hah... pecah tembelang!

moses said...

hahaha...gelak sorang2 aku bila baca komen wak dan pak din...tak pe la wak biar aku dok kat kaki gunung suralaya aje..ambil berkat jadi lah

Pucuk paku dalam dulang
Paku datang dr seberang
Carilah aku didalam aku
Aku hilang dalam terang

Kalau dah terang tak jumpa gak tak tau la...hahahaa

Buah salak buah kedondong
Buah berangan dlm baldi
Bukan nasib tak beruntung
Salah kita tak mengenal diri

Sorry la wak dah jadi blog pantun la pulak huhuhuuuu....

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam semua yg hadir duluan..
banyak yg aku dapat dari pendapat kalian.terima kasih untuk kalian semua..
benar,ombak dan laut asalnya satu.. akan aku cari ditempat yg terang..

Term Papers said...

Such a peaceful post, thank you very much.

pak muliadi said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.