Thursday, November 27, 2008

Lahirnya Nur Muhammad..

Wagiman berlari mendapatkan Ibu Sartini. Dia yang kelihatan agak cemas memberitahu Ibu Sartini agar segera ke rumahnya di sebelah kerana Susi isterinya yang sedang sarat sudah bersedia untuk melahirkan..Ibu Sartini bingkas ke sana..

Adipati,Wak dan Ronasina mengekori lambat-lambat dan hanya berdiri di luar pintu rumah mereka..Wagiman enggan berbual, barangkali terlalu memikirkan keadaan isterinya yang sudah beberapa kali gugur kandungan, mungkin dia mendoakan agar kali ini dia bisa menimang cahaya mata!

WAAAAAA!!! bergema tangisan bayi lelaki di kamar itu mengucapkan salam kepada dunia sambil menangis kerana memikirkan beratnya tanggungjawab menanggung rahsia Yang Maha Esa yang bisa saja membawanya sama ada ke jalan keredhaan atau kemurkaan...
Hu Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!! tangisan kedua melahirkan kegembiraan kerana menjadi makhluk yang paling mulia memikulnya sedangkan makhluk lain tak sanggup memikulnya..

Adipati : Lahirlah suatu 'kehidupan'!
Ronasina : apa itu 'Hidup'?
Adipati : bila ia mempunyai pancaindera..hati, pendengaran,penciuman dan berkata-kata!
Ronasina : tidak hidupkah orang yang tiada deria pendengaran atau penglihatan?
Adipati : aku katakan 'pancaindera'!..bukan anggota badan..melihat bukan dengan mata
sahaja ngerti?
Ronasina : .............Ya!

Wagiman memberikan hormat agar Adipati menamakan putera sulungnya..dan namanya Nur Muhammad!

19 comments:

moses said...

Salam...

Nasib baik bayi tu tak bisu kan wak boleh gak dia nangis.....huhuhu

WAK JONO! said...

huhu! kalu tak menangis maknanya dia sedang 'layan' le tuu..yep! cerita ni masih panjang.....

Anonymous said...

salam

dari dia kita datang,kepada dia kita kembali.

hamamayu hayuning bawana

ki ageng pengging

aku said...

salam tanpa nama..
apa maknanye tu.terjemah la kit..

legend said...

Salam,

Kenapa kekadang ada bayi menangis dan ada pula yang diam sampai dicubit dekat punggung baru menangis?Apa maksudnya itu?

moses said...

Huhuhu...panjang lg ke wak...adoii penat la aku nak follow lg.. nanti kang macam2 lg aku dok merepek kat sini...

Blog wak ni sememangnya dah terkeluar jauh dari tahap daya dan pencapaian pengajian ilmu syariat dan tak tertanggung utk dipikul oleh pemahaman orang awam...

Apa yg aku rungsingkan kalau cetek fikiran dan pendek akal maka permata berlian pun di sangka kaca
lantak lahhhh... bukanya aku yg sesat hahaha...

legend said...

Salam,


Kalau kat sini kawan rasa yang ramai pengikut tu akan menang tetapi dalam aliran ini terbalik yang paling sedikit pengikut yang akan menang.

Ada 73 golongan cuma SATU saja yang diperakui

Betul ke?Ada dlm soalan peperiksaan SPM minggu lepas ni..huhuhuuu tapi kawan ternganga

legend said...

Loh wak...kawan aliran perladangan engak sama dong....abis mcm mana yek?

aku said...

salam wak dan tamu2 semua..
wak,besanya bayi diazankan dan diqamatkan,nape ye?nak tanam uri dia pon kena ada cara gak ke?
aku ni jahil gak pasal ni..huhuhu
abg din mane?masuk utan ke?ke tgh lwn antu.. abg dinnnn...!!!!

moses said...

La lagend...ko ambil aliran perladangan ke....errmmm lebih baik ko tanam elok2 benih yg cikgu ko bg tu, semai sampai berbuah kelak menerima hasil.

Apa yg aku khuatirkan takut benih sebakul dgn bakul-bakul pun buruk sekali,tak dapat apa2 hasil

Hanyut di laut boleh ke tepi
Hanyut begini.....?????
Tak dapek den nak nolong....

legend said...

Salam abg Moses & rakan2 seperjuangan....

Pandai gak abg moses nie nulis dlm loghat org negori kan....hahahaaa..kalau dgr abg moses ckp org negori mcm mana yer?lagi haru biru dok...

'Benih' tu kawan letakkan dlm "frezer" supaya xrosak.Akan kawan semai setelah melepasi 'syaratnya'
Kutu banyak nie nak curi dan menjahnamkan 'benih' kawan ni.

Kalau kawan hanyut tunggu abg moses campak 'pelampunglah' jawapnya.....kesian kat kawan nie haa..

WAK JONO! said...

aku,
pasaipa nak diqamat dan azan?haha!nak pasang lagu deep purple pun ok..takut mak mertua jeling nanti...
alah..cerita sudut lainnye gini..lahir diazan/qamatkan pastu dah mati disembahyangkan..antara azan dengan sembahyangkan masanya pendek..masa itulah yang dipanggil HIDUP..

WAK JONO! said...

moses,apakah blog ni akan terus terkeluar jauh meninggalkan alam nyata? seperti kata kau..ah!! bukan aku yang sesat..hahah!
sesuatu yang luas akan sesat seketika asalkan ingin mencari,pasti direstui Dia..kalu nak diikutkan Nabi Ibrahim lagi sesat..adake siang pi sembah matahari,pastu malam datang matahari hilang,sembah bulan pulak..esok matahari muncul balik...pening!! itulah kiasan dalam mencari wajibul wujud

moses said...

Aku bukan apa wak.. sekadar luahan hati...

Orang sekarang sibuk ke rumah Allah.Rumah Muhammad di tinggal sepi.

Guru2 mursyid pun ramai yg dah mati,pelapis belum tentu lagi...

Mmg lah benar patah tumbuh hilang berganti,yg berganti suka sembunyi diri.
Yang dah berjumpa boleh bilang jari,yang tak jumpa dok pening sendiri.
Itupun kalau nak mencari
kalau tidak mati tak kenal diri

aku said...

toingg.. aduh! ah.. kata-kata moses terkena kepala aku!
yg dah sampai keujung jalan,bagi la peta pd yg baru nak pegi.. jalan tu biarlah yg takde tol..hehehe
apapun kalian lah yg menggagahkan semangat ini.cam penah dgr ayat tu.. kita teruskan!!!

Anonymous said...

salam

to aku..sori la bro lambat reply....

hamamayu hayuning bawana = rahmatan lil 'alamin

ki ageng pengging =murid syeikh siti jenar

Air Setitik Team said...

Mohon kunjungi blog kami terupdate di http://airsetitik.tk.

Terima kasih dan salam,

Airsetitik Team

Term Papers said...

This may be a bit off topic but I was reading an earlier post on spoon bending which got me very interested in the subject. In doing further research on the topic I found that many people report that this actually happens

Anonymous said...

Salam..

Nangis nya mnjada tanda besar tu ya wak..??

Hihihi...


Dzikir rahasia:::HU WA..