Tuesday, March 17, 2009

Adipati diuji ilmunya!

Selepas Tok Ayah melantik Adipati menjadi pembantunya dalam menyampaikan ilmu kepada murid-muridnya tidak sedikit kawan2 sepengajian cemburu. Wak pernah juga mendengar mereka mencemuh dan memperkecilkan Adipati di belakangnya.

Suatu hari Wak, Kartolo dan Adipati dijemput makan tengahari oleh Mat Esa di rumahnya. Mat Esa adalah teman rapat Adipati yang sama-sama datang berguru dengan Tok Ayah 30 tahun dulu.
Hidangan nasi dengan daging kambing rempah dihidangkan. Adipati mengambil pinggan berisi daging kambing, dicerai-cerainya ketulan-ketulan daging tersebut, dua keping terpilih dimasukkan ke pinggan Wak dan selebihnya dimasukkan ke pinggan Kartolo. Tetapi Adipati tidak membenarkan kami memakannya.

"ini makanan untuk si tuan rumah!" Adipati menunjukkan ke arah daging di dalam pinggan Kartolo sementara yang di dalam pinggan Wak dibiarkan sahaja. Kami diajak Adipati meninggalkan rumah Mat Esa yang terkejut dengan tindakan Adipati. Namun Adipati kelihatan tersenyum saja.

Sewaktu berjalan pulang, Adipati berkata,"Mat Esa mencampurkan daging kambing yang disembelih dengan bangkai kambing yang mati untuk menguji aku. Ini kerana dia cemburu dengan kedudukanku!"

..Wak hairan bagaimana Adipati boleh tahu..

1 comment: