Tuesday, February 3, 2009

Hilang di mana?

sewaktu membaca kembali entry lama2, ada anonymous di entry bertajuk "dah khatam atau baru mula?" membetulkan bahawa ayat Quran bukan 6666 tetapi 6236...

ah!! mengapa ada berkata 6666?
6666 tolak 6236 = 430...haha! 430 hilang?

4+3+0 = 7

7 hilang ke mana?

di tujuh petala langit? atau 7 petala bumi? atau 7 martabat nafsu? 7 benua 7 lautan ? 7 syurga atau neraka....

ulangkaji pulak entry awal2 mengapa 7...

27 comments:

moses said...

Salam sejahtera keatas anda....

Kata ahlulfukaha Allah itu suka bilangan yg ganjil....

Aku kalau bab bilang2 ni tak reti mana pasai dulu masa matematik selalu ponteng sekolah...huhuhuhu..

Aku tunggu komen korang la aje...

cau dulu....

alang said...

Aik. Main selamat nampak moses? hehe. Aku pun sama la. Tunggu sahabat2 kita kongsi ilmu diorang. Aku ambik je.
hehe
Cargas

lanterajiwa said...

Tempahan T-Shirt KERANDA 152

Informasi t-shirt :

* Saiz XS, S, M, L dan XL.
* Cetakan bersaiz A4 (depan sahaja).
* T-shirt terdapat 2 color sahaja iaitu putih dan hitam.


T-shirt warna putih

* Cetakan 2 warna (Maroon & Hitam)
* Harga : RM 25.00 (tidak termasuk kos penghantaran)


T-shirt warna hitam

* Cetakan 2 Warna (Merah & Putih)
* Harga : RM 27.00 (tidak termasuk kos penghantaran)


Kos biaya hantar

* RM 5.00 (semenanjung Malaysia)


Bayaran boleh dibuat di Maybank 1580 6001 3854 (Meor Khairol Nizam)

Emailkan ke lanterajiwa@gmail.com
nama, alamat penghantaran, saiz, no. telefon dan bukti pembayaran (attach)...

http://lantera-jiwa.blogspot.com

legend said...

salam

kawan pun sama,bab matematik ni tak reti sbb masa sekolah dulu belajar ilmu hisab.ilmu hisab rokok daa atau ilmu sedut....huhuhu.kalau ada geng yg kirimkan ulasan, aku sedut/hisab aje.tungguuuuu.......

maun said...

Salam Wak dan sahabat2,

"Dan Kami telah berikan kepada engkau (Muhammad), 7 ayat dari Masani(yang dibaca berulang-ulang) dan Al-Quran yang agung (Surah Al-Hijr:87)

Adalah 7 ayat yang hilang itu pergi kepada surah Al-Fatihah, surah pembuka kitab, pembuka yang jelas dan ghaib.Ummul Kitab yang zahir dan batin(Lauh Mahfuz). Segala Shuhuf yang 100, Kitab yang 4 tersimpul didalam Al-Quran. Al-Quran tersimpul didalam Al-Fatihah, Al-Fatihah tersimpul dalam kalimah Basmalah, Basmalah ini tersimpul didalam huruf "Ba" kata singkat "Bas" yang ertinya telah sudah sempurna Al-Quran itu. Awal Al-Quran huruf "ba", akhirnya huruf "sin". Huruf "ba"tersimpul dalam titiknya(Nuqthah) yang mengikut ahli sufi satu titik tujuan iaitu Allah.

Ringkasnya Shuhuf dan Kitab=Al-Quran=Al-Fatihah =lailahailAllah =Allah=Hu=tak berhuruf dan bersuara=ghaib mutlak=Esa

Itulah akhir perjalanan, permulaan HAYAT

kulupSakah said...

alamak! Maun bukak lobang laa...ada sesapa nak bukak di, wadi, mani, maknikam? rujuk entry lama2 dah adaka?
takpe ulangkaji...dan kupas lagiii!!

IndukYati said...

terima kasih Maun...sy pon tak reti nak kata ..tapi faham apa yang dikata.
-Mana dulu 'Aliff' ke 'Ba' teringat kata kata Gusti Adipati.

Anonymous said...

Salam..

Maun berkata "Ringkasnya Shuhuf dan Kitab=Al-Quran=Al-Fatihah =lailahailAllah =Allah=Hu=tak berhuruf dan bersuara=ghaib mutlak=Esa"

satu persoalan.. adakah Allah dan HU itu sama? Ulamak Sufi berkata... barangsiapa menyembah Allah.. maka syirik laa dia...

Jadi dimana kesamaannya itu????

desk said...

satu persoalan.. adakah Allah dan HU itu sama?

Ulamak Sufi berkata... barangsiapa menyembah Allah.. maka syirik laa dia...

Salam Sejahtera.

HU itu gantinama bagi Allah
MMg bukan sembah.kalau sembah udah sama dgn mereka yg lain.kena faham konsep ini.di sini pun byk dah salah faham.kalau ada sembah dan menyembah so udah ada 2 benda.2 benda kan dah syirik.Mcm mana nak jadi SATU.haha kena ghaib dan panggil david copperfield ler

legend said...

salam

"Ringkasnya Shuhuf dan Kitab=Al-Quran=Al-Fatihah =lailahailAllah =Allah=Hu=tak berhuruf dan bersuara=ghaib mutlak=Esa"

Jadi dimana kesamaannya itu????
------------------------------
tak tahu mana persamaan nya so kena dok bertapa lagi lah.nak khatam lagi...nak khatam lagi...nak khatam lagi...huhu

Anonymous said...

Salam..

Sama x yang ini... HU itu Zat, Allah itu Asmak? Klu sama... boleh ker dikatakan HU itu gantinama bg Allah?

desk said...

salam

HU tu bahasa arab dak?kalau translate jadik ape??

maun said...

Salam Anon,

Ini semua keberadaan. Macam Nabi Muhammad s.a.w beristighfar padahal baginda maksum. Ini semua keberadaan. Seperti memandang seseorang, kalau dari tepi, macam itu lah gambarannya, kalau dari depan lain pulak pandangannya. Ingat, rindu, kasih,cinta adalah sama cuma berbeza dari segi keberadaan.Ini bukan soal penyembahan atau persamaan tetapi adalah pengenalan. Tujuan hidup abdikan diri kepada Allah iaitu mengenal Allah bukan menyembah Allah.

Anonymous said...

Salam Maun,

Apa tuan cakap tu betul cuma rasanya apakah cukup dgn hanya mengenal Allah semata2... klu tiada "penyembahan". Sedangkan ketika kita dialam roh telah didatangi Tuhan dgn bertanyakan "Alas tubirabbikum" dan rohani itu menjawab.."qolubala syahidna" seraya tunduk.. dgn sambungan jawapan "ana 'abduka ibni 'abduka.. laa ma'bud ghairika illa anta"... yg melahirkan kalimah la illa ha illah.... tunduk rohani itula.. didunia nie dizahirkan berdasarkan Muhammadar rasulullah...

IndukYati said...

Mana2 yang guna nick "TanpaNama"..moleklah disertakan nickname kat akhir comment...seronok baca komen yang dihantar oleh yang bernama..."kalau ada benda,pasti ada namanya"

moses said...

salam...

Tak de sape2 nak hurai ke mengapa dengan abjad 7.... aku mmg tak mahir bab2 nombor ni...tapi kalau 28 dun kat perak tu kira seri la huhuhuhu.....

Harap2 ada yg karamah la kat sana mudah2an doa yg di pinta jadi kun fayakun...
Kalau aku pakai senapang gajah je...!!!
Wak tak nak tlg doa kan ke...kan wak jawa perak...huhuhu

lanterajiwa said...

Ceramah Perdana Penjelasan Isu MB Perak

Tarikh : 8 Februari 2009 ( Ahad )

Masa : 9.00 malam

Tempat : Markaz PAS Chenderong Balai, Perak.

Yang memberi ucapan :
Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Perak Dato' Seri Nizar Jamaludin

Ceramah berhubung dengan kemelut politik di negeri Perak.

Semua harus hadir...

desk said...

Harap2 ada yg karamah la kat sana mudah2an doa yg di pinta jadi kun fayakun...

Salam.
macam mana nak kun fayakun kalau tiada kudrat,iradat last sekali ilmu.
benar kata moses.ini semua penceritaan ILMU sahaja.Kebenarannya hanya ada disana sahaja.kalau senang2 cuba buka bab Al-Quran tu balik semula

salam perkenalan buat mu moses,wak dan sahabat semua.

aku said...

salam semua..

waduh,waduh..
siapa yg udah pake nama gue..

gimana bisa itu mamat pake gue punya nama..

mana bisa 'aku' menjadi dua! bisa berantakan ini dunia.. waduh,mumet gue.. 'aku' yg bukan hak harus dihapuskan..

aku2 said...

Salam,

Kat Perak tu "Kun" Allah atau "Kun" Muhammad yang jadi Faya Kun ?

Di Perak asalnya tambah 1 lepas tu hilang 4, akibatnya habis 1 negeri.

Berbalik kepada ayat terakhir dalam ayat yang tujuh "...bukanlah dari golongan orang yang SESAT dan bukan juga dari golongan orang yang ZALIM."

Pengajaran - faham sendiri ajalah. Huru hara dengan orang Melayu ISlam sekarang ni.

moses said...

Huru hara dengan orang Melayu ISlam sekarang ni.

------------------------------------

Nasib baik blog wak ni bkn blog politik...kalau tak dah lama aku tibai...!!!!

legend said...

Salam

Dah ada unsur2 politik so kwn sampuk gak.Huru hara sbb ISlam tu tidak bersatu malah tunduk dgn bangsa yg lain itu kesempatan diambil oleh pihak yg bencikan ISlam dgn bertopengkan ISlam padahal pemunah ISlam.
Kalau bersatu dan berlandas kan kepimpinan ciri2 ISlam bisa kuat bangsa ISlam seperti kerajaan terbilang ISlam dahulu yg ditakuti oleh bangsa lain.Kan ISlam tu agama sejahtera.Kekuatannya pada huruf "MMN" muncul lah Muhammad dari "MIM" dan muncullah Muslim dari "MIM".
Kita ambil kira OIC tu pertubuhan ISlam di anggotai dari kalangan 57 negara.Kalau OIC memberi kata dua pada PBB samada PBB nak selesaikan atau OIC yg selesaikan.Ni dak ,tunduk kat PBB lagi.huhu.Kalau PBB gagal,OIC ambil alih peranan.1 negara OIC hantar 5,000 bala tentera untuk ke Palestin dan Israel.Dah menjadi 285000 bala tentera.Kemudahan bala tentera ada seperti peralatan.So buat benteng,kalau Israel berdegil so gunakan kekerasan.Mula2 diplomasi lah dulu then baru guna kekerasan.Negara barat tak boleh buat ape bendanya sbb negara Arab ni byk menyimpan duit kat sana (Bank Barat).Kalau baikot dan keluar semua duit pun bagiuh gak and buat bank sendiri iaitu bank ISlam.Udah tentu mengelupur negara barat ni.Masakan mereka mempunyai duit kalau dak kerana negara Arab ni.Ini tidak bergantung pada negara barat.Cuba bergantung pada TALI ALLAH sudah tentu ISlam memonopoli dunia punya.
Panjang2 kan sekadar renungan sbb angka 7 tu asyik tergantung.huhu

qimi said...

Israil ni mmg suka menceroboh dan merampas kuasa....

Kat M`sia pun ada gak nunnnnn..... di Perak

Tajuk Wak HILANG DI MANA...??? ermmm DUN hilang kena sorok... akakakakaka

moses said...

Salam...disebabkan wak jono terlalu sibuk dgn urusan dunia dia maka izikkan aku tolong linkkan nukilan pakkamaru ini buat tatapan


قل من كان عد و ا لجبريل فأنه نزله على قلبك بأذن الله
Katakan (wahai Muhammad) sesiap yang memusuhi Jibril maka sebabnya ialah kerana Jibril itu menurunkan Al Quran di dalam hatimu dengan izin Allah (Al Baqarah 97)

RAHSIA HURUF DALAM AL QURAN

Al Quran adalah suatu petunjuk daripada Allah terhadap orang-orang yang bertakwa, sesiapa saja di antara orang islam yang bertakwa maka wajib bagi mereka merujuk semua perkara dengan Al Quran, sesiapa sahaja yang membelakangkannya maka berdosalah mereka dan di akhirat akan di campakkan kedalam bakaran api neraka terutama pemerintah-pemerintah

Di dalam Al Quran yang mengandungi setiap huruf, titik dan ayat-ayat mempunyai hikmah yangtersangat besar

لكل اية وحرف ونقطة من القران حكمة
Setiap huruf,ayat dan titik di dalam Al Quran ada mempunyai hikmah

Sementara seluruh isi Al Quran itu pula mempunyai penjaganya

أنا نحن نزلنا الذكرو انا له لحا فظون
Sesungguhnya Kami turunkan peringatan (zikra,Al Quran) dan sesungguhnya bagi Al Quran itu pula ada penjaganya (Al Hijr 9)

Ayat yang di atas menunjukkan bahawa Al Quran itu ada yang menjaganya dan bukan boleh di permain-mainkan, adalah berdosa besar jika kita mempersenda-sendakan Al Quran tanpa menghayatinya tambahan lagi jika ada yang menyatakannya sebagai sudah tidak sesuai, sesungguh nereka yang melakukan sedemikian adalah telah kafir sekalipun jika ada di antara umat islam yang terus melakukan ibadat

Al Quran itu mengandungi:

Huruf alif sebanyak 48,740 huruf
Huruf ba sebanyak 11,420 huruf
Huruf ta sebanyak 1,404 huruf
Huruf tha sebanyak 190,480 huruf
Huruf jim sebanyak 3,322 huruf
Huruf ha sebanyak 4,138 huruf
Huruf dal sebanyak 5,998 huruf
Huruf zal sebanyak 4,934 huruf
Huruf ro sebanyak 2,206 huruf
Huruf zai sebanyak 1,680 huruf
Huruf sin sebanyak 5,799 huruf
Huruf Syin sebanyak 2,115 huruf
Huruf sod sebanyak 2.780 huruf
Huruf dhod sebanyak 1,882 huruf
Huruf tho sebanyak 1.204 huruf
Huruf zhi sebanyak 842 huruf
Huruf 'ain sebanyak 9,470 huruf
Huruf ghain sebanyak 1,229 huruf
Huruf fa sebanyak 9,813 huruf
Huruf qof sebanyak 8,099 huruf
Huruf kaf sebanyak 8,022 huruf
Huruf lam sebanyak 33,922 huruf
Huruf mim sebanyak 28,922 huruf
Huruf nun sebanyak 17,000 huruf
Huruf waw sebanyak25,506 huruf
Huruf ha sebanyak 26,925 huruf
Huruf lam alif sebanyak 14,707 huruf
Huruf ya sebanyak 25,717 huruf

Kesemua huruf yang terkandung di dalam Al Quran itu ialah 127,000 huruf, jumlah ini sama dengan jarak di antara syurga dengan syurga yang lain atau jarak antara langit dan bumi, di dalam Al Quran ada ayat Makiyah dan Madaniyah, ayat makiyah sejumlah 4,780 dan ayat madaniyah sejumlah1.456 ayat jumlah semua ayat ialah 6,236 ayat yang mengandungi 114 surah iaitu 86 surah di makkah dan 28 surah di madinah

Dalam banyak ayat maka بسم اتته الرحمن الرحيم itulah yang nuzul (turunnya) yang amat luar biasa, ketika turun ayat ini maka berlakulah peristiwa:

لما نزل بسم الله الرحمن الرحيم هرب الخيم الى المشرق وسكنت الرياح وحاج
البحرواضغت البها ئم بأذا نها ورجمت الشيا طين من السماء
Ketika Bis millahirrahmanirrahim di turunkan, awan-awan bergerak ke timur, angin-angin menjadi tenang, laut bergelora, bintang-bintang sama mendengarkan dengan pendengarannya, syaitan-syaitan di lempar daripada langit (Al Marawaih)

Demikuan kehebatan turunnya ayat Bis millahirrahmanirrahim tersebut, dan tidaklah menjadi hairan ia menjadi bacaan bagi setiap pembukaan pada setiap surah malah ia menjadi bacaan pada segala permulaan sebarang pekerjaan dan pergerakan kecuali pada surah At Taubah, ayat ini bermula pada huruf BA ب

Huruf ب BA ini tiada bermakna apa-apa jika ia tiada bertitik satu (.) maka pada titik lah rahsia segala rahsia, pada tahun lima puluhan iaitu zaman saya belajar mengaji dan bersekolah arab saya dapat membaca ayat tanpa baris akan tetapi tidak dapat membaca tanpa titik

Al Quran itu hanya dapat di baca jika ia ada mempunyai titik satu,dua dan tiga kemudian barulah datang huruf awal ALIF semua ini perlu di ketahui dan saya fikir ia menjadi fardhu kifayah kerana dengan titiklah mka lahirnya huruf dan pengetahuan ini tersangat ilmiyah

Di dalam Al Quran hanya ada tiga titik yang membentuk ayat-ayat Al Quran pada setiap huruf yang kesemuanya berjumlah 102,440 semuanya, sementara huruf yang berjumlah 320,779 huruf, pengkajian ini haruslah di buat analisa dari suatu zaman yang berada pada surah Al Insan ayat 1

Adapun zaman satu titik di sebut sebagai :

بى كان ماكان ayat ini menunjukkan bermula dari satu titik Ba yang menunjukkan maksud "Bersama Aku ada apa yang telah ada" apa yang telah ada ? iaitu Ta'ayun awal, bertanyalah kepada yang arif

Kemudian lahir Ta'ayun sani iaitu dua titik .. apa rahsia dua titik ?

بى كانو مايكانو (BersamaKu akan ada apa sahaja yang akan ada, oleh sebab itu maka umat islam yang ingin tahu rahsia titik maka hendaklah belajar la taayun, taayun awal, taayun sani dan taayun salasa, ada empat taayun yang mana Allah swt menjadikan sesuatu dari rahsia serba empat rahsia, umpamanya Zat,Sifat,Asmak dan Af'al kemudian Ujud,Ilmu,Nur dan Dyuhud kemudia Tnah Nurani,Air Nurani, Angin Nurani dan Api nuruk Adhom, kemudian Wadi,Wazi, Mani dan Maknikam, sekian secara rwngkasnya

WAK JONO! said...

urusan dunia?huhuhu!

hakimi said...

6666 harus ada, 6236 adalah realita, 0430 jadi pembeda...antara 0 dengan 0 ada 43....4 nun 3 mim di akhir setiap ayat alfatihah, la ilaha illa allah (4) muhammad rasul allah (3), ba sin mim (3) alif lam lam ha (4) ...4x3=12, jumlah huruf (arab) la ilaha illa allah (12) muhammad rasul allah (12), 12x12=144, jumlah huruf dalam surat alfatihah = 144, 1+4+4=9, lubang yang ada dalam diri kita 9....apakah ini semua kebetulan? kalau semua ini hanya kebetulan alangkah banyaknya kebetulan dalam alquran, dan apakah alquran diturunkan hanya untuk bermain-main dengan kebetulan, jika bukan kebetulan maka untuk apakah tMsawCode ini? Salamku untuk semua rekan yang ada dalam komunitas ini, dan salam juga untuk wak jono...

Anonymous said...

buy valium valium purchase canada - valium sales no prescription