Saturday, October 24, 2009

tok ayah tak bercakap lagi

dia hanya bermain dengan ayam ternakannya. Mengiau-ngiau dengan kucing-kucing yang menumpang manja. Enggak mahu berkata-kata apa lagi baik dengan anak cucunya apatah lagi dengan kami.
"Dia sudah 'bunuh' ujud yang lain. Matanya sudah tutup untuk melihat selain diri hakikinya!" kata Adipati.
"bukankah kita juga adalah "Dia"? Satu!
cahaya yang berserakan dari cahaya yang asal?"

"satu bagi kamu, satu bagi aku..jangan samakan satu kamu dengan satu aku!
Satu ini enggak boleh dihitung! Fahami satu kamu saja!" kata Adipati.
"Setiap diri perjalanannya enggak sama walau tuju arahnya itu jugak!" maka itu jangan dibanding2kan antara satu dengan yang lain..itulah yang dikatakan mempersekutukan!"

Wak memandang Kartolo yang bingung, seperti Wak juga!

12 comments:

aku said...

salam wak,
lama menyepi..
itukah yg dimaksudkan dgn mempersekutukan?
maknanya hak aku, hak aku la.
hak mu, hak mu la.. gitu ye wak..

moses said...

salam...

dah lama x memandai2 kat blog wak ni...huhuhu....

setiap perjalanan mmg x sama wpun kesudahanya tempat yg sama...
tapi ada juga pesen gaya perjlnan nampak mcm sama tapi tuju tempat lain...hahaha...cam ne agak2nya wak..

joegrimjow said...

ku pon bingung wak
kene baca lagi

aku2 said...

Perhatikanlah kepada yang mahu berfikir,

Dulu kini dan selamanya, semua kelihatan sama aja. Cerita dalam blog ini sama juga. Pi mai pi mai tang tu juga.

Sama macam kopi susu, kopi campur susu rasanya tetap sama dari dulu sampai sekarang.

Cuma pada mereka yang dapat merasai nikmat kopi susu itu, itu adalah anugerah.

Aini said...

wak... update blog. saya kangen sama tulisan wak

moses said...

Tok ayah dah tak bercakap lagi... cam ne nak up date blog


"Sesungguhnya manusia itu rahsiaKu dan Akulah yang menjadi rahsianya.Dan rahsia itu sifatKu dan sifatKu tiada lain, Aku lah jua"

Aini Murni said...

tak bercakap lagi... kan masih bisa menulis....?

Term Papers said...

It’s great to see good information being shared.

Jerry said...

Your articles now are simply great. I've been reading your blog since the beginning and I must say, your posts in terms of quality has really improved significantly.

Persuasive Essay

term papers said...

really you are amazing and really you did great job and we can say show great

Term Papers said...

Custom Term Papers:Wow, awesome blog structure! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The total look of your website is magnificent, as smartly the content material!=

Term Papers said...

I just found this blog and have high hopes for it to carry on. Keep up the great work, its hard to find superior ones. I have added to my favorites. Thank You.

Thesis - Theses