Saturday, July 11, 2009

.....!!

" Mana Dzat, Sifat , Asma dan afa'alNya?" tanya Kartolo.
"Dalam wujud satu. Tak bercerai ia!" Kata Wak.
"Yalah! Tapi di mana? Ada nama mesti ada barangnya kok!" Kartolo mahu tahu.

Wak berdiri tegak sambil mencekak pinggang, "Inilah Dia!"

11 comments:

moses said...

salam...

Hati yang suci bersih menjadi bekas yang sesuai untuk menerima pancaran Nur Ilahi.
Hati yang dipenuhi oleh Nur Ilahi mampu menerima Nur Ilmu dari alam ghaib.
Nur Ilmu yang dari alam ghaib itu membuka hakikat alam dan hakikat Ketuhanan.
Hati yang menerima pengalaman hakikat memancarkan nurnya kepada akal.
Akal yang menerima pancaran Nur Hati akan dapat memahami perkara ghaib yang dinafikan oleh akal  biasa.
Bila hati dan akal sudah beriman hilanglah keresahan pada jiwa dan kekeliruan pada akal. Lahirlah ketenangan yang sejati.

Tiap2 yg bersifat mesti ada nama kan wak....!!! kenal nama saje boleh ke wak...??

ku2 said...

salam.
betul dah tu bagai dikatakan oleh wak.

Anonymous said...

Ye ke....kalau betul apa yg dikata buktikan la beb

kulupSakah said...

bukti? kah kah kah! Sendiri rasa buktinya..

desk said...

salam.lama tidak mencoretkan sesuatu disini.apa yg sudah nyata,apa nak dibuktikan.seperti mana kalimah syahadat iaitu tiada yang lain melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah 24jam sehari semalam dan dimana kamu menghadap muka kamu disitu ada Allah (ZAT,SIFAT,ASMAK & AFAAL)

IndukYati said...

desk
setuju ngan anda

Anon 6:30AM
belajarlah lagi...bukan senua benda yg kita tahu

Moses
kadangkala hatiku ini banyak titik hitam,terasa malu meminta ampun kpd yg Esa...esok kulakukan semula...bagaimana akhirannya..?bantulah daku

moses said...

Nak batuan kewangan ke...huhuhu...!!!
kelahiran ku yatim piatu fakir miskin........

Mujahadah...Istiqomah...Muraqobah...
sebahagian jalan ahli sufi..dgn izin titik2 hitam(zulumat) akan bersih

kalau nak istilah2 bahasa arab spt Muzakarah, Muqabalah dan Terbaru Mujadalah... join PAS.. wakakakaka

Fauzi said...

Salam Wak.
Berteori tu mudah aje. Membilangpun ramai yang boleh, yang arif tu kurang agaknya. Sekarang ni terlalu ramai yang sangat pandai. Masalahnya yang didakwa-dakwa saja kerana pernah dengar, kalau pasal cakap berdegar-degar gunungpun boleh runtuh. Entahlah Arobbiturobbi atau dakwa-dakwaan saja. Saya ini masih budak yang sememang banyak yang tak tahu. Tapi izinkan saya tanya soalan berikut:
1) Janji syurga dan neraka tu bagaimana.
2) Fira'un tu jenis yang macam mana
3) Yahudi tu golongan yang mengenalnya macamana
4) Kenapa ada yang hanya suka ambil pasal Allah saja, Pasal Rasul tu bagaimana ?

Sekian & terima kasih

WASSALAM & SELAMAT

Anonymous said...

Surah An Anbiya ayat 29 :

"Barang siapa di antara mereka yang mengatakan 'Sesungguhnya aku adalah tuhan selain Allah' maka orang itu akan Kami beri balasan dengan neraka jahanam. Demikian Kami beri balasan kepada orang-orang zalim."

Fir'un pun pernah berkata "Aku adalah tuhan yang tertinggi"

Berani sungguh manusia ni; suka melampaui batas. Tanggunglah sendiri. Kalau intan intan juga takkan bolih jadi berlian.

Term Papers said...

Custom Papers:It’s actually a great and helpful piece of information. I am glad that you simply shared this helpful information with us. Please keep us up to date like this. Thank you for sharing.

Term Papers said...

Nice Information you provide us thanks

Custom Research papers